Endelig ferdig med mine nye strikkede shorts

Som jeg fant inspirasjon til på nettet (Barbro Andersen). Her finner du også mange forslag til hvordan shortsen kan brukes. Jeg synes det var deilig å strikke noe nytt, og fargen ble jeg bare kjempeglad i underveis, så nå er jeg i gang med votter i samme farge og garn. Jeg hadde min nydelige niese på besøk i helgen, og hun likte shortsen kjempegodt, så da fikk hun de jammen med seg hjem. Og hjem er for tiden i Australia, hvor hun studerer, og vinterne ikke er så harde som hos oss, så man slipper å skjule seg bak tykke jakker og luer. Å som jeg gleder meg til våren, til å kunne ta frem fin strikk som synes, og slippe å dekke til alt med tykke dunjakker. Men, her ser dere i alle fall resultatet.


Jeg har ingen oppskrift, men de du ser på bildet er i str. 38 (+/- på grunn av at garnet lar seg strekke en del), og garnet som er brukt er DROPS Karisma. Jeg la opp 152 masker på rundpinne nr. 4,5, og for å få den rette passformen, felte jeg av ca hver 9/10'ende maske på den midterste rillen i "rillemønsteret". Dette begynte jeg med på den 4'de raden nedenfra (shortsen strikkes nedenfra og opp). Hvis du feller av når du strikker rett, blir det ikke så pent, så fell av når du strikker vrangt. Hmm, vet ikke helt om dette ble tydelig nok, men legg inn en kommentar hvis du lurer på noe, så skal jeg svare og forklare etter beste evne. Du strikker så videre til du har fått shortsen så lang som du ønsker. 


Og når du kommer til fellingen, så anbefaler jeg at du gjør som meg, så slipper du å gjøre ting flere ganger. Jeg begynte nemlig med å felle av veldig løst, men forsatt ble det for stramt, så shortsen ville ikke over lårene...! Så avslutningsvis strikket jeg noen runder med rettstrikk, før jeg satte maskene over på en strikk. Deretter brettet jeg inn kanten, og sydde den fast, og på den måten ble den veldig lett å ta på, og den satt mye finere. Lykke til! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar